- Učeničke organizacije
- Izborni predmeti
- Sekcije
- Takmičenja
- Stručni saradnici
- Projekti
- Naša biblioteka
- Naše kreativne aktivnosti
- eTwinning u Mitaraljeti
- Matematika u oblacima
- Muzička kutija
- Inkluzija
- Vršnjački tim
- Aktivnosti u šk. 2012/13.
- Aktivnosti u šk. 2013/14.
- Aktivnosti u šk. 2014/15.
- Aktivnosti 2015/16.
- Budi kao Tesla
- Aktivnosti u šk. 2016/17.
- Aktivnosti u šk. 2017/18.
- Svetosavska nagrada 27. januar 2018.
- Aktivnosti šk. 2018/19.
- Aktivnosti u šk. 2019/20.






![]() | Danas | 79 |
![]() | Juče | 86 |
![]() | Ove nedelje | 687 |
![]() | Poslednje nedelje | 568 |
![]() | Ovog meseca | 1453 |
![]() | Poslednjeg meseca | 3073 |
![]() | Prikazi za sve dane | 418475 |
Tvoja IP adresa: 3.239.40.250
,
Danas: jan 17, 2021
Inkluzija
Mreža podrške inkluzivnom obrazovanju
DEFINICIJA IO I KLJUČNIH POJMOVA
Koncepti inkluzivnog obrazovanja imaju više toga zajedničkog sa konceptima koji leže u osnovi pokreta "Obrazovanje za sve" (EFA) i poboljšanja stanja u školama. Inkluzivno obrazovanje predstavlja pomeranje od preokupiranosti određenom grupom ka fokusiranju na prevazilaženje prepreka u učenju i učestvovanju.
Definicije inkluzije koje daje UNESKO potiču sa konferencije u Salamanki, 1994. godine, i stavljaju naglasak na to da je inkluzija pokret koji je u direktnoj vezi sa poboljšanjem obrazovnog sistema kao celine:
“Inkluzija je proces rešavanja i reagovanja na raznovrsnost potreba svih učenika kroz sve veće učestvovanje u učenju, kulturama i zajednicama i sve manju isključenost u okviru obrazovanja i iz njega. On obuhvata promene i izmene sadržaja, pristupa, struktura i strategija, sa zajedničkom vizijom koja obuhvata svu decu odgovarajuće starosne dobi i sa ubeđenjem da je redovni obrazovni sistem odgovoran za obrazovanje sve dece.”
Svi ključni međunarodni i domaći dokumenti mogu se kratko sumirati na sledeći način:
- Sva deca mogu da uče i imaju pravo na obrazovanje i vaspitanje
- Deca najbolje uče u prirodnoj vršnjačkoj grupi. Zato im treba omogućiti obrazovanje u redovnim predškolskim, osnovnim i srednješkolskim ustanovama
- Nastavnici i škole treba da prilagode način rada tako da izlaze u susret potrebama dece
- Nekoj deci, zbog smetnji u razvoju, potrebna je dodatna pomoć u obrazovanju
Inkluzija je nov način razmišljanja. Umesto investiranja u specijalne škole za decu sa smetnjama u razvoju, mnoge zemlje se okreću ka inkluzivnom obrazovanju – preusmeravaju napore na
- podržavanje SVE dece u redovnim školama
- pronalaženje novih načina za davanje podrške školama i nastavnicima.
Određenje ključnih pojmova
Osetljive grupe |
grupe koje se smatraju 'drugačijim' zbog svojih smetnji u razvoju, etničke pripadnosti, jezika, siromaštva i slično i koje zbog toga nemaju jednake mogućnosti učešća u životu zajednice. |
Smetnje u razvoju i invaliditet |
osoba može da ima telesne, čulne, motoričke i intelektualne posebnosti zbog kojih će, ako ne dobije odgovarajuću podršku, biti osujećena da ostvari svoje potrebe i životne uloge. |
Hendikep |
sada znači uskraćenje ili ograničenje mogućnosti učešća u životu zajednice ravnopravno s ostalima. On ukazuje na prepreke na koje osobe sa invaliditetom nailaze u susretu sa svojom okolinom. Svrha ovog termina je da naglasi manjkavosti u okolini i različitim društvenim delatnostima (na primer u javnom informisanju, zdravstvu, kulturi, obrazovanju i std.). |
Inkluzija |
deca koja se smatraju 'drugačijom' zbog svojih smetnji, etničke pripadnosti, jezika, siromaštva i slično često su isključena iz društva ili su marginalizovana u društvu i lokalnim zajednicama. Da bi se uključili (inkluzija) i mogli u potpunosti i ravnopravno da učestvuju i doprinose životu svoje zajednice i kulture, neophodno je da se menjaju stavovi i praksa pojedinca, organizacija i društva. |
Inkluzivno društvo |
je društvo u kome se razlika poštuje i ceni, i u kojem se aktivno bori protiv diskriminacije i predrasuda u politikama i u praksi. |
Inkluzivno obrazovanje (IO) |
je proces delovanja i odgovaranja na različite obrazovne potrebe svih učenika i učenica, kroz povećavanje učešća u učenju, kulturi i zajednici, i smanjivanje isključenosti iz obrazovanja. IO se odnosi na škole, centre za učenje i obrazovne sisteme koji su otvoreni za SVU decu. Da bi se to desilo, nastavnici, škole i sistemi treba da se promene, tako da mogu bolje da prilagode raznolikost potreba koje učenici imaju i da im omoguće da budu uključeni u sve aspekte školskog života. To takođe znači smanjenje ili uklanjanja prepreka unutar i oko škole koje sprečavaju učenje. |
Komunikacija |
obuhvata verbalno-glasovnu komunikaciju, komunikaciju uz upotrebu gestovnog jezika, taktilnu komunikaciju, Brajevo pismo, formate sa velikim slovima, audio snimke, pristupačne multimedije, ljudske čitače i druge augmentativne (uveličavajuće) ili alternativne oblike komunikacija, uključujući pristupačne informativne i komunikacijske tehnologije |
Fizičke i komunikacijske barijere |
podrazumeva sve prepreke u okruženju koje otežavaju ili onemogućavaju slobodu kretanja i dostupnosti prostorija, programa i usluga licima sa smetnjama u razvoju i invaliditetom i licima iz različitih kultura i jezika, uključujući i onemogućavanje primanja i davanja informacija. |
TIM ZA INKLUZIJU U NAŠOJ ŠKOLI ČINE:
- Stevo Janjanin, direktor škole
- Jelena Stanić, školski psiholog i koordinator Tima
- Ana Ćirjanić, školski pedagog
- Dragana Pešić, profesor matematike
- Dragana Tomašević, nastavnik razredne nastave
- Milena Drača, profesor likovne kulture
- Razredne i odeljenske starešine učenika uključenih u Inkluzivno obrazovanje
Inkluzija u obrazovanju podrazumeva uključivanje dece/učenika sa smetnjama u razvoju ili sa posebnim obrazovnim potrebama u sistem redovnih škola, u kojima će im se omogućiti kvalitetno obrazovanje i razvoj. Cilj inkluzije je obezbeđivanje kvalitetnog obrazovanja za svakog učenika, pod jednakim uslovima za sve, jer je pravo na obrazovanje, kao osnovno ljudsko pravo, zagarantovano ratifikovanim međunarodnim pravnim aktima, Ustavom Republike Srbije i zakonima koji regulišu ostvarivanje ljudskih prava u oblasti obrazovanja i vaspitanja.
Inkluzija počinje prepoznavanjem razlika koje postoje među učenicima. Ovakvim pristupom mogu se uvesti značajne promene u svemu što se dešava u učionici, nastavničkom kabinetu, školskom dvorištu kao i u odnosu sa roditeljima/starateljima dece/učenika.
Prilikom uključivanja deteta u obrazovni sistem moramo imati uvid u njegovu kompletnu ličnost, a ne da svu našu pažnju usmerimo na neki njegov “nedostatak“, „smetnju“ ili „posebnu potrebu“.
INKLUZIVNI PRISTUP U OBRAZOVANJU OMOGUĆAVA DA SE RAZLIKE MEĐU UČENICIMA (U INTERESOVANJIMA, VEŠTINAMA, ZNANJU, POREKLU, MATERNJEM JEZIKU, SPOSOBNOSTIMA) KORISTE KAO RESURSI ZA ADEKVATNO ODMERENU PODRŠKU UČENJU.
Koordinator Tima Jelena Stanić
ISKUSTVO PORODICE DEČAKA SA AUTIZMOM UKLJUČENOG U REDOVNO OBRAZOVANJE